Poniższa lista jest tylko poglądowa. Jest ona drastycznie uproszczona i może się znacznie różnić w zależności od rodzaju strony www. Poniżej opiszę najbardziej skomplikowany... sklep online:

Sklep:

Musisz mieć na uwadze, że każdy twórca stron internetowych ma swoje ulubione narzędzia. Istnieją bardziej nowoczesne niż te, które podaję poniżej. Kwestia w tym, że co chwile wychodzi coś nowego.

1. Konsultacja
  • Dobranie targetu usług -Trzeba ustalić, dla jakiej grupy społecznej jest twoja strona. Różni ludzie odwiedzają różne obszary internetu.
  • Dobranie kolorystyki - Około cztery kolory, które będą reprezentować twoją markę. Miej na uwadze, że kolorystyka, która będzie dobra dla młodzieży niekoniecznie może się spodobać grupie osób starszych.[...].
  • Dobranie usług początkowych - Jeśli chcesz od początku chcesz mieć oryginalne usługi (np. program partnerski, kilka języków, generator kosztów) to trzeba o tym poinformować wykonawcę. Lecz powinien on zadać odpowiednie pytania aby dowiedzieć się co, gdzie i jak robić.
  • Dobranie oczekiwań i potrzeb - Doradź się specjalisty. Wysłuchaj i podejmij decyzję. Specjaliści tworzący stronę internetową robili już podobne, dla wielu ludzi. I wiedzą co działa a co nie. Nie bądź mądrzejszy, to po prostu nie jest dobry pomysł, co innego posiadanie wizji działania systemu a co innego stosowanie pomysłów, które odstraszą potencjalnego klienta.
2. Wykupienie serwera.

Poczytaj na ten temat

3. Dobieranie odpowiedniej nazwy serwisu oraz wykupienie adresu www.

Poczytaj na ten temat

4. Stworzenie Logo i dobranie odpowiedniej kolorystyki.

Odpowiednio stworzone logo jest bardzo ważnym elementem twojego projesktu. Jest to podpis dzięki któremu jest możliwa identyfikacja twojego projektu. Kolorystyka i komunikacja wizualna , jaką zastosuje grafik, będzie pomocna w zdobyciu klientów. Pomoże też w stworzeniu twojej Identyfikacji Wizualnej.

Komunikacja Wizualna - to rodzaj dziedziny naukowej.
Identyfikacja wizualna - to gotowy produkt identyfikujący twoją działalność.

5. Dobranie odpowiedniego silnika aplikacji oraz silnika graficznego.

Silnik Aplikacji to program, który można dopasować do twoich potrzeb.


Silnik graficzny to zestaw elementów wyglądu, które będą znajdowały się na twojej stronie (slider, formularze itp.).
Przykłady najbardziej popularnych: materializecss, bootstrap

6. Ustawianie serwera

Ustawianie serwera na potrzeby aplikacji, tworzenie skrzynek email oraz połącznienie adresu www.
Skrzynki e-mail w formie sprzedaz@nazwasklepu.pl, kontakt@nazwasklepu.pl, zwroty@nazwasklepu.pl. Każda do innego celu. Przez co będzie można przekazać wiadomości odpowiedniemu pracownikowi.

Nie używaj prywatnego numeru telefonu. Raz udostępnione dane, na zawsze zostają w internecie.

7. Wykupienie zdjęć i zrobienie grafiki strony.

Zdjęcia "stockowe" służą do zapełnienia strony. Jeśli strona składa się tylko z tekstu, to ludzie jej po prostu nie będą czytać. Dobre zdjęcia można kupić na: [1][2], a darmowe zdobyć na: [1][2][3][4][5][6][7][8], Jest tego dużo.

8. Instalacja i integracja silników graficznych i aplikacji.

Proces polegający na edytowaniu kodu na potrzeby klienta. Zajmuje to najwięcej czasu i niewiele ludzi to potrafi. Dużo wykonawców idzie na skróty co w rezultacie daje bardzo nieuporządkowane i "ciężkie" aplikacje które wolno się ładują albo bardzo obciążają serwer. Logika jest bardzo prosta:

  • im lepszy wykonawca strony tym lepsza strona...
  • mniejsze obiążenia dla serwera,
  • więcej ludzi może przeglądać stronę w jednym momencie,
  • szybciej się ładuje,
  • jest łatwiejsza w obsłudze (UI - User Interface),
  • łatwiej się pozycjonuje (SEO - Search Engine Optimization)
  • baza danych (produkty, artykuły, urzytkownicy, wszystkie informacje) może być większa,
  • itp...
9. Edycja silnika aplikacji i dopasowywanie do potrzeb klienta.

To jest najbardziej skomplikowany i czasochłonny proces. Wszystkie skrypty trzeba ze sobą połączyć, napisać odpowiednie "programy" ze sobą. Nawet jeśli są już gotowe i teoretycznie trzeba tylko zainstalować. To często są źle napisane. Potem trzeba ustawić każdy z osobna tak, aby wszystkie działały naraz.

10. Wykupienie i instalacja wtyczek.

Wtyczki typu PayPall lub Wysyłka Poczty Polskiej trzeba zainstalować i skonfigurować. Jeśli wtyczka nie istnieje lub jeśli dużo kosztuje, to trzeba ją napisać od początku.

Na silniku WordPress "wtyczki" są zazwyczaj wielozadaniowe, a jeśli klient potrzebuje tylko jednej funkcjonalności, to dobry programista nie powinien instalować ciężkiej wtyczki, ale raczej napisać własną, która jest "lżejsza", przez co strona będzie bardziej odporna i będzie zużywała mniej zasobów serwera.

11. Wejście do wersji Beta i dodawanie treści.

Wersja Beta to po prostu testy. Trzeba sprawdzić, czy wszystko poprawnie działa. Najprostszą metodą jest dodawanie treści i kilkukrotne sprawdzenie każdej funkcji systemu. Wprowadzanie błędnych danych trzeba próbować zepsuć system (zawsze trzeba robić kopie zapasowe).

12. Po raz kolejny edycja silnika aplikacji i dopasowywanie do potrzeb klienta.

Poprzw, powtórz, popraw, powtórz.

13. Weryfikacja zgodności.

Weryfikowanie zgodności z przeglądarkami i różnymi urządzeniami, wykrywanie i naprawianie błędów.
Sprawdzamy, jak strona wygląda i jak funkcjonuje na różnych przeglądarkach (są do tego specjalne programy) sprawdzamy zgodność kodu końcowego, patrzymy czy i jak działa na tablecie, telefonie, laptopie, telewizorze, i wszystkich innych urządzeniach, jakie się tylko da.

14. Podłączanie usług zewnętrznych.

Płatności online, Usługi google: Adwords, Adsense, G+, Maps, Search Console, ReCaptcha, Gmail, Analitics i innych, w zależności od potrzeb.
Zewnętrzne usługi są potrzebne do tego, aby zaistnieć w sieci oraz do zdobywania informacji, które pozwolą sprawnie rozwijać firmę i odpowiadać na zapotrzebowania klientów.

15. Założenie, konfiguracja i podłączenie usług społecznościowych.

Facebook, Instagram, Twiter itp.
Dobrze by było jakby klient mógł "polubić" produkt na Facebook. Konkursy też są ważne.

16. Stworzenie stationary.

Wizytówek, ulotek, stopki e-mail, szablonu Allegro itp.
Design twojej strony powinien być taki sam jak na mediach papierowych. Jeśli strona jest czerwona a ulotki zielono-niebieskie to będzie wyglądało to nieprofesjonalnie. I czasem klient może na to patrzeć krzywym okiem.

To jest tylko początek twojej podróży. Trzeba jeszcze załatwić pozycjonowanie, reklamę, program partnerski/lojalnościowy, załatwić copywritera, który będzie pisał na Facebook (aby oszczędzić ci czas).

Porady:

  • Każdy element identyfikacji wizualnej twojej działalności (strona, Facebook, wizytówka, koszulki itp.) powinno być w tych samym schemacie kolorystycznym.
  • Jest dużo darmowych usług w sieci, które mogą pomóc w nawiązaniu inicjalnego kontaktu z klientem. Wystarczy tylko poszukać.
  • Jest raczej mało firm, które załatwią to wszystko za ciebie. Więc przygotuj się na to... albo poszukaj kogoś, kto potrafi zrobić to wszystko.
  • Każdy poważny usługodawca powinien nie zawsze zgadzać się z klientem. Bo klient nie zawsze ma rację i ten kto mówi inaczej jest amatorem.
  • Słuchaj specjalisty, nie bądź alfa, to ci nie wyjdzie na dobre. Jeśli będziesz dużo "wymyślał" a "alfował" to nie narzekaj na efekt końcowy. Bo to będzie wyłącznie twoja wina.

Uwaga
Ten artykuł jest uproszczony. Nie wszystko zostało tu opisane. Twoje doświadczenie może się znacznie różnić w zależności od firmy, potrzeb, celów oraz firmy, która będzie to wykonywać.

Powodzenia!